Duitsland

Tips voor een reis met de auto naar Berlijn

Met de auto naar Berlijn is een stuk makkelijker dan je denkt. In tegenstelling tot reizen met de bus, trein of het vliegtuig hoef je van te voren niks te boeken en kun je simpelweg vertrekken wanneer jou dat uitkomt. En ook voor de reistijd hoef je het niet te laten. Na een rit van ongeveer zes uurtjes zul je Berlijn namelijk al bereiken. Bovendien kun je onderweg genieten van het mooie landschap en de oude transitoweg die door het voormalig Oost-Duitsland loopt bewonderen. Wel moet je voordat je op pad gaat rekening houden met een aantal verkeersregels die gelden in Duitsland en de milieusticker die je nodig hebt. Daar zullen we je in dit artikel dan ook meer over vertellen, zodat je goed voorbereid op weg kunt!

Een autorit naar Berlijn

Vanuit Utrecht is het zo’n 630 kilometer rijden naar Berlijn. Als het verkeer mee zit, zul je hier ongeveer zes uur over doen. De route naar Berlijn is vrij makkelijk en comfortabel, aangezien je in principe rechtstreeks naar het oosten rijdt. Bovendien zijn de snelwegen in Duitsland goed onderhouden, ruim en van prima kwaliteit. Ook mag je op sommige stukken harder dan 130, waardoor de doorstroom goed is én je met een beetje geluk flink kunt doorrijden.

Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat de snelwegen buiten de stad onverlicht zijn. Als je er dus voor kiest om ’s nachts of ’s ochtends vroeg te gaan rijden, zul je ook echt door het donker rijden. Iets wat wij in Nederland niet gewend zijn en wat lastig kan zijn als je minder goed ziet in het donker. Een ander puntje om rekening mee te houden is dat er soms lange files kunnen staan door werkzaamheden of rond de beroemde knelpunten in bijvoorbeeld de ring van Berlijn. Het is dus verstandig om van te voren na te kijken wanneer er op jouw route werkzaamheden worden uitgevoerd, en om de spitsuren te proberen te vermijden.

Houd verder rekening met de volgende punten:

• De beste tijd om uit Nederland te vertrekken is na de ochtendspits. Hierdoor rijd je overdag, en bereik je Berlijn voordat daar de avondspits begint.

• Veel routeplanners zullen aangeven dat je het beste bij Hengelo de grens over kunt. Het is echter slimmer om er voor te kiezen om bij Arnhem/Zevenaar de grens over te gaan. Deze route is iets langer, maar aangezien je zodra je op dit punt meteen het gas mag intrappen, zul je de extra kilometers al snel inlopen en ongeveer een half uur eerder in Berlijn aankomen.

• Ga alleen ’s avonds rijden als je het niet vervelend vindt om door het pikkedonker te rijden. Controleer ook je lampen voor vertrek, deze zul je namelijk onderweg hard nodig hebben.

• ’s Avonds rijden heeft wel als voordeel dat ook rond de steden de snelheidsbeperkingen worden opgeheven. Je kunt hierdoor flink doorrijden.

• Aangezien de afstanden in Duitsland groter zijn, kunnen er ook grotere afstanden tussen de tankstations zitten. Voorkom dus dat je langs de weg komt te staan met een lege tank, en maak tijdig een tussenstop.

Welke verkeersregels gelden in Duitsland?

In Duitsland gelden soms net weer wat andere verkeersregels dan je in Nederland gewend bent. Om te voorkomen dat je onderweg in de problemen raakt, moet je dan ook rekening houden met de volgende punten:

• Duitsland staat bij veel Nederlanders bekend als het land waar je zo hard mag rijden als je zelf wilt. Dit is echter niet op alle snelwegen het geval. Op sommige snelwegen gelden snelheidsbeperkingen, waar je je ook absoluut aan moet houden. Doe je dit niet, dan kan dit namelijk leiden tot een flinke boete van de Duitse politie. Zodra je een bord met ‘einde 130 km/h’ ziet, mag je in principe zo hard als je wilt. Houd wel rekening met de rest van het verkeer én rijd vooral niet harder dan veilig is. Bovendien is het verstandig om te onthouden dat je als je harder rijdt dan de maximale adviessnelheid, je in veel gevallen bij een ongeluk niet verzekerd bent.

• Een ander belangrijk punt om rekening mee te houden is dat je in Duitsland verplicht bent om winterbanden te hebben bij winters weer. Aangezien het weer in Duitsland een stuk kouder kan zijn dan in Nederland, en je natuurlijk nooit precies kunt inschatten wanneer het zal gaan sneeuwen of ijzelen, is het verstandig om van oktober tot april winterbanden onder de auto te hebben als je naar Duitsland wilt. Doe je dit niet en ga je bij winters weer toch de weg op, dan kun je op een flinke boete van de Duitse politie rekenen.

• Naast de verplichte winterbanden bij winters weer, ben je ook verplicht om een gevarendriehoek, gele veiligheidshesjes voor alle inzittenden en een verbanddoos in de auto bij je te hebben.

• De vakanties in Duitsland lopen niet gelijk met de Nederlandse vakanties. Daarom is het verstandig om altijd even de fileprognose na te kijken bij de Duitse ANWB (de ADAC). Zo voorkom je dat je onverwacht toch veel drukte en files op de weg tegenkomt. Houd er verder rekening mee dat de weekenden rond juli en augustus over het algemeen altijd erg druk zijn. In deze periode zijn files haast niet te vermijden, en kun je je er maar beter op instellen dat de autorit wat langer zal gaan duren.

• In Duitsland betaal je (nog) geen tol op de wegen. Hier is in het verleden wel sprake van geweest, maar tot nu toe is het niet van toepassing. De enige uitzondering zijn een aantal bergweggetjes in Beieren.

Niet vergeten: de milieusticker

In alle grote Duitse steden geldt een milieuzone. Dit houdt in dat alle auto’s een milieusticker nodig hebben om in de stad te mogen rijden. Vergeet dus niet om voordat je naar Berlijn gaat deze milieusticker aan te schaffen.

Wat is het nut van de milieusticker?

De milieusticker is in het leven geroepen om de smog en luchtvervuiling in de grote steden te verminderen. De milieusticker is dan ook een bewijs dat je auto aan de juiste milieuregels voldoet, en niet voor te veel uitstoot zorgt.

Is het verplicht om een sticker te kopen?

Als je naar Berlijn (of een andere grote stad) gaat, is een umwelt sticker kopen verplicht als je de milieuzone in wilt. Zonder de sticker mag je officieel niet in de milieuzone van de stad rijden, en je kunt hier zelfs een boete van 80 euro voor krijgen. Aangezien de sticker niet verloopt, kun je de sticker eenmalig aanschaffen en daarna gewoon achter de autoruit laten zitten. De sticker is wel gebonden aan je kenteken, dus zodra je een nieuwe auto koopt moet je ook een nieuwe sticker aanschaffen. Zorg er dus altijd voor dat je een passende sticker hebt, en dat je de sticker op de juiste plek achter je autoruit plakt. Zo niet, dan kan ook dit leiden tot een hoge boete van de Duitse politie.

De sticker is overigens niet verplicht als je niet de stad in gaat en enkel op de snelweg blijft. Ook als je buiten de milieuzone van de stad blijft heb je de sticker niet perse nodig. Onthoud wel dat veel hotels en toeristische bezienswaardigheden zich in deze milieuzone bevinden. Je kunt in veel gevallen dus beter het zekere voor het onzekere nemen, en toch de sticker aanschaffen.

Waar loopt de milieuzone in Berlijn?

De milieuzone van Berlijn omvat, kort samengevat, het hele centrum van de stad. De zone loopt namelijk praktisch gelijk aan de Ringbahn, die om het centrum van Berlijn loopt. Eventueel kun je voor vertrek kijken of de wijk waarin jouw hotel zich bevindt binnen de milieuzone valt. Daarnaast vind je in de stad zelf ook bordjes waarop het wordt aangegeven zodra je de milieuzone betreedt.

Wat als mijn auto niet aan de voorwaarden voor een milieusticker voldoet?

Niet alle auto’s komen in aanmerking voor de milieusticker. Als je auto namelijk niet aan de voorwaarden voldoet, zul je dus buiten de milieuzone van de stad moeten blijven. Eventueel kun je er dan voor kiezen om je auto op een P+R terrein te parkeren. Deze terreinen zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer, en je kunt je auto er prima een aantal dagen laten staan.

Gerelateerde berichten

Nog geen reacties

Plaats een reactie